Popularna sieć małych sklepów może pochwalić się wysokimi wynikami za 2023 r., choć niektóre parametry nie były aż tak dobre, jak w 2022 r. Skonsolidowany zysk netto Żabki wyniósł w 2023 r. 345 mln zł, czyli spadł o 10 proc. wobec poprzedniego roku. To efekt m.in. sporego wzrostu kosztów finansowania, wynikającego z wysokich stóp procentowych.
W 2023 r. Grupa Żabka miała 19,8 mld zł i 345 mln zł zysku netto. | Foto: Żabka Polska
Koszty ogólnego zarządu wyniosły prawie 328 mln zł (wzrost o 11 mln zł), marketingu 225 mln zł (wzrost o 13 mln zł), zaś koszty technologii, innowacji i rozwoju 230 mln zł (spory przyrost rzędu 52 mln zł). Same koszty świadczeń pracowniczych (czyli głównie wynagrodzenia) wyniosły w 2023 r. 486 mln zł, co oznacza wzrost o 16,2 proc.
O ile pozostałe przychody i koszty operacyjne były niewielkie (netto niecałe -4 mln zł), to spore liczby pojawiły się w zakresie kosztów i dochodów finansowych, a właściwie w tej pierwszej kategorii. Żabka miała w 2023 r. łącznie 1,02 mld zł kosztów finansowych, z czego 950 mln zł stanowiły odsetki m.in. od kredytów bankowych (ponad 500 mln zł), leasingu (247 mln zł) i innych zobowiązań (195 mln zł). Przychody finansowe wyniosły niecałe 150 mln zł (głównie za sprawą 100 mln zł na plusie dzięki różnicom kursowym, pozostałe 49 mln zł to odsetki m.in. od lokat i udzielonych pożyczek). To oznacza, że koszty finansowe netto obciążyły skonsolidowany rachunek wyników niebagatelną kwotą 868 mln zł, co oznacza wzrost o 224 mln zł.
- Żabka zanotowała w 2023 r. 19,8 mld zł przychodów ze sprzedaży, czyli o blisko jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Pomogła w tym wysoka inflacja
- Grupa planuje, że w najbliższych pięciu latach będzie otwierać średnio około 900 sklepów rocznie. Na koniec 2023 r. miała nieco ponad 10 tys. placówek
- Firma zapowiada otwarcia w kolejnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, zaczynając od Rumunii. Stawia też na wykorzystywanie sztucznej inteligencji
Wzrost kosztów finansowych odbił się na wynikach
Zysk brutto na sprzedaży wzrósł o blisko 19 proc., do 3,53 mld zł. W efekcie udało się wypracować marżę brutto na sprzedaży rzędu 17,8 proc., czyli była niższa o 0,9 pkt proc. niż w 2022 r. Zysk brutto na sprzedaży to miara pokazująca, ile zarobku pozostaje firmie po odjęciu kosztów (jakie poniosła na zakup towarów, dystrybucję, eksploatację i utrzymanie sklepów, niektóre usługi obce, w niewielkiej części uwzględniono tu także koszty pracownicze) od osiągniętych przychodów. To pokazuje efektywność firmy handlowej w jej podstawowym obszarze działania. Do "prawdziwego" zysku jednak jeszcze daleko. Poniżej tej linii rachunku wyników są bowiem jeszcze liczne koszty działania czy finansowe.Koszty ogólnego zarządu wyniosły prawie 328 mln zł (wzrost o 11 mln zł), marketingu 225 mln zł (wzrost o 13 mln zł), zaś koszty technologii, innowacji i rozwoju 230 mln zł (spory przyrost rzędu 52 mln zł). Same koszty świadczeń pracowniczych (czyli głównie wynagrodzenia) wyniosły w 2023 r. 486 mln zł, co oznacza wzrost o 16,2 proc.
O ile pozostałe przychody i koszty operacyjne były niewielkie (netto niecałe -4 mln zł), to spore liczby pojawiły się w zakresie kosztów i dochodów finansowych, a właściwie w tej pierwszej kategorii. Żabka miała w 2023 r. łącznie 1,02 mld zł kosztów finansowych, z czego 950 mln zł stanowiły odsetki m.in. od kredytów bankowych (ponad 500 mln zł), leasingu (247 mln zł) i innych zobowiązań (195 mln zł). Przychody finansowe wyniosły niecałe 150 mln zł (głównie za sprawą 100 mln zł na plusie dzięki różnicom kursowym, pozostałe 49 mln zł to odsetki m.in. od lokat i udzielonych pożyczek). To oznacza, że koszty finansowe netto obciążyły skonsolidowany rachunek wyników niebagatelną kwotą 868 mln zł, co oznacza wzrost o 224 mln zł.